28.04.10



Fregata
Eier: Steinar Hunn
Båttype: Nordisk Krysser 5 1/2
Konstruktør: Bertil Bothèn
Verft: Vestins Båtvarv
Byggeår: 1956-58
Sted: Mønsterås, Sverige
Deplacement: 3,5 tonn
LOA: 10.97 m
Bredde: 2.20 m
LVL: 7.60 m
Dyptgående: 1.70 m
Matrial i skrog: Honduras mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 43.0 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: KR S399
Motortype: Nanni Diesel
Motoreffekt: 14 hk
Mobiltelefon/VHF: +47 90019964
Sommerhavn: Norderhaug båthavn, Vesterøy, Hvaler
Vinterhavn: Skjelsbo Båthotell, Vesterøy, Hvaler
www:


Historikk:


Øvrig informasjon og kommentarer:

13.04.10


KOPIER INFORMASJON UNDER OVER I EN E-POST ELLER ET DOKUMENT, FYLL UT FELTENE OG SEND INFORMASJONEN PÅ MAIL TIL jan.haugerud@gmail.com OG LEGG VED AKTUELLE BILDER

IKKE SLETT FELTER DER DU IKKE HAR INFORMASJON, MEN LA DE STÅ TOMME


VED ENRINGER SØRG FOR AT ALLE FELTENE ER FYLT UT DA DEN GAMLE REGISTRERINGEN VIL BLI SLETTET FØR DEN NYE KORRIGERTE BÅTREGISTRERING LEGGES UT



Navn på båt:
Eier:
Båttype:
Konstruktør:
Verft:
Byggeår: xxxx
Sted:
Deplacement: x.x tonn
LOA: xx.xx m
Bredde: x.xx m
LVL: x.xx m
Dyptgående: x.xx m
Matrial i skrog:
Dekk:
Seilareal: xx.x m2
Riggtype:
Seilnummer:
Motortype:
Motoreffekt: xx hk
Mobiltelefon/VHF:
Sommerhavn:
Vinterhavn:
www:


Historikk:


Øvrig informasjon og kommentarer:

Druscilla
Eier: Vidar Ljungstrøm
Båttype: 40 kvm spissgatter
Konstruktør: Jac M. Iversen
Verft: Ottar G. Larsen
Byggeår: 1939
Sted: Skjebergkilen
Deplacement: 6 tonn
LOA: 10.5 m
Bredde: 2.6 m
LVL: 8.3 m
Dyptgående: 1.8 m
Matrial i skrog: Oregon pine
Dekk: Oregon pine m/ epoxy/duk
Seilareal: 40 m2
Riggtype: Bermuda-brøkdels
Seilnummer: W 7
Motortype: Lambordini
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 23 hk
Sommerhavn: Grimstad
Vinterhavn: Grimstad



Historikk
Båten har i løpet av 70-tallet blitt kraftig ombygd. Hytta er hevet og gjort lengere, og masten plassert på hyttetaket. Rundt mastefisken var det støpt betong. Nå er de 4 nederste bordgangene og noen bunnstokker skiftet, betongen er borte, og båten har fått ny rigg på tradisjonell mastefisk. I løpet av vinteren skal hun få tilbake sin gamle, lille hytte.


Øvrig informasjon og kommentarer

Driva
Eier: Carl Groven
Båttype: Drake
Konstruktør: Johan Anker
Verft: Anker og Jensen
Byggeår: 1933 (32 ?)
Sted: Vollen, Asker
Deplacement: 2 tonn
LOA: 8.9 m
Bredde: 1.95 m
LVL: 5.7 m
Dyptgående: 1.2 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Oregon Pine / Mahogny
Seilareal: 20 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N-19
Motortype: -
Mobiltelefon/VHF: +47 41 50 43 54
Motoreffekt: - hk
Sommerhavn: Kongen, Oslo
Vinterhavn: Sjølyst


Historikk
Første navn DUDI 2
Første regatta funnet i 1933, KNS



Øvrig informasjon og kommentarer

12.04.10


Draumen 2
Eier: Tonje og Anne Ugland + Hege A-Iversen
Båttype: Silje Skjærgårdskrysser
Konstruktør: Jac M. Iversen
Verft: Arvika????
Byggeår: 1942
Sted: Arvika
Deplacement: 1.9 tonn
LOA: 9.58 m
Bredde: 2.11 m
LVL: 5.92 m
Dyptgående: 1.26 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Oregeon pine
Seilareal: 25 m2
Riggtype: Brøkdelssrigget
Seilnummer: ingen
Motortype: Zusuki
Mobiltelefon/VHF: 99726479
Motoreffekt: 6 hk
Sommerhavn: Hovedøy, Revierhavna
Vinterhavn: Hovedøy, Revierhavna



Historikk
Kjøpt i Stockholm for 5 år siden. Bygd og vært i Sverige frem til den tid. Godt vedlikeholdt.

Øvrig informasjon og kommentarer
Doris
Eier: Nicholas R. Martin
Båttype: 8,5 m engelsk
Konstruktør: Johannes Abrahamson
Verft: ??
Byggeår: 1901
Sted: Farsund
Deplacement: 9 tonn
LOA: 12 m
Bredde: 3 m
LVL: 9.5 m
Dyptgående: 1.6 m
Matrial i skrog: Furu
Dekk: Svensk malmfuru/Mahogny
Seilareal: 115m2
Riggtype: Brøkdelssrigget
Seilnummer: K 54
Motortype: VP 11 c
Mobiltelefon/VHF: 915 35 740
Motoreffekt: 25 hk
Sommerhavn: Kongen
Vinterhavn: Sjølyst



Historikk
Båten var restaurert (nytt dekk, samt oppgradering av råtten hekk) i 1995. Doris er bygget i 1901 i Farsund. Hun er ingen meter båt da hun er bygget før regelen kom. Hun er forholdsvis bred og kan minne om en krysning mellom skøyte og meterbåt. Hadde opprinnelig gaffelrigg og seilduksdekk. Hun ble innredet i mahogny i 1904 på Kristiannia båtbyggeri mye av dette er inntakt i dag.


Øvrig informasjon og kommentarer
Diva
Eier: Nicolai Dirdal og Christian Braae Johannessen
Båttype: IOD
Konstruktør: Bjarne Aas
Verft: Bjarne Aas
Byggeår: 1958
Sted: Fredrikstad
Deplacement: 3.5 tonn
LOA: 10.17 m
Bredde: 2.05 m
LVL: 6.57 m
Dyptgående: 1.57 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Seildukk
Seilareal: 42 m2 + spinnaker
Riggtype: Bermuda trerigg
Seilnummer: N 52
Motortype: Suzuki outboard
Mobiltelefon/VHF: +47 92 85 80 16
Motoreffekt: 4 hk
Sommerhavn: Sarbuvollen, Bærum
Vinterhavn: Killingen, Oslo



Historikk
"Diva" ble kjøpt av Per Stuge i 1998


Øvrig informasjon og kommentarer
Déjà Vu
Eier: Claus Urbye
Båttype: BB 11
Konstruktør: Borge Bringsværd
Verft: Borge Bringsværds Verft A/S
Byggeår: 1960
Sted: Drøbak
Deplacement: 3.5 tonn
LOA: 6.18 m
Bredde: 1.78 m
LVL: 4.10 m
Dyptgående: 0.98 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Finer
Seilareal: 11.2 m2
Riggtype: -
Seilnummer: BB11 N 174
Motortype: -
Mobiltelefon/VHF: +
Motoreffekt: 9,5 hk
Sommerhavn: Nesøya
Vinterhavn: -



Historikk


Øvrig informasjon og kommentarer
Colonia II
Eier: Ola Sandnes Liaaen
Båttype: Aux. Sloop
Konstruktør: Philip Rhodes
Verft: Mathisen & Paulsen
Byggeår: 1960
Sted: Arnis, Tyskland
Deplacement: 11 tonn
LOA: 12.90 m
Bredde: 3.18 m
LVL: 9.05 m
Dyptgående: 1.98 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 75 m2
Riggtype: Masthead
Seilnummer: NOR 10656
Motortype: VW Golf diesel
Mobiltelefon/VHF: 90 11 63 62/ LJ6139
Motoreffekt: 50 hk
Sommerhavn: Killingen, Oslo
Vinterhavn: ?



Historikk
Colonia ble bygget hos Mathiesen & Paulsen i Arnis/Schlei nord for Kiel i 1960, etter tegninger av Philip Rhodes. Innredningen aviker noe fra planen. Første eier var Max Reimbold fra Köln, derav navnet. Hun har vært vedlikeholdt og vinterlagret innendørs på byggeverftet hele tiden. Senere eiere er Reimbolds svigersønn Mannfred Schröder og Hartmut Kacirek, Hamburg.

Colonia har seil mest på Østersjøen of i Kattegat, inklusive svenske innsjøer, og har vært i Norge en gang før.

Hun ble hentet i Arnis i juni i år, og seilt gjenom danske farvann, Lillebælt og til Oslo. Rask og meget behagelig i sjøen!


Øvrig informasjon og kommentarer
Hun ble hentet i Arnis i juni 2003, og seilt gjenom danske farvann, Lillebælt og til Oslo. Rask og meget behagelig i sjøen!

Carron
Eier: Morten Tenvig
Båttype: 8mR
Konstruktør: William F. Fife
Verft: William Fife & Sons
Byggeår: 1934
Sted: Fairlie, Scotland
Deplacement: 9.5 tonn
LOA: 14.8 m
Bredde: 2.51 m
LVL: 9.5 m
Dyptgående: 2.00 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak på finer
Seilareal: 108 m2
Riggtype: Bermuda, aluminium
Seilnummer: K2
Motortype: Yanmar
Mobiltelefon/VHF: LD8506, MMSI: 257794760
Motoreffekt: 18 hk
Sommerhavn: Dronningen, Oslo
Vinterhavn: Uddevalla, Sverige



Historikk
Båten ble bestilt og kjøpt av herrene J. Lauriston Lewis og Ian Marshall i 1934 for cirka 1800 pund. Båten seilte og konkurrerte første sesong i Solent område i England. I 1935 overtok Ian Marshall båten og døpte den om til ESME og ble brakt til Clyde i Scotland. Han seilte den med suksess i to sesonger. Fra sammenlagt lister fra de to sesongene 1935 og 36 kan man lese at CARRON fikk annan plass begge sesongene. Usikkert er det om båten igjen i 1937 konkurrerte i Solent med isåfall en tredje plass totalt. Lite vites (foreløpig) så om videre konkurranser før båten deltok i VM 1983 på Hankø og endte på en 12. plass.

Eiere:
1934-1935: J. Lauriston Lewis, "CARRON"
1935-1937: Ian. F. Marshall, "ESME"
1938-????: A.C. Wason, "JEAN"
????-1961: Dr. M.D. McKenzie, "JEAN"
1961-????: Dr. A. McKenzie, "JEAN"
????-1980: Graig Downie, "CARRON"
1980-1992: Per Hegar, "CARRON"
1992- : Morten Tenvig, "CARRON"



Øvrig informasjon og kommentarer
Carmen
Eier: Petter Olav Kjæraas
Båttype: 30 kvm krysser
Konstruktør: Arthur Holth
Verft: Gjeruldsen Bårbyggeri
Byggeår: 1945
Sted: Fevik
Deplacement: 3.5 tonn
LOA: 9.60 m
Bredde: 2.10 m
LVL: 6.42 m
Dyptgående: 1.46 m
Matrial i skrog: Furu
Dekk: Epoxybelagt finér, malt hvit
Seilareal: 30 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: U 19
Motortype: Ingen
Mobiltelefon/VHF: +47 97 06 88 08
Motoreffekt: 0 hk
Sommerhavn: Melsomvik, Vestfold
Vinterhavn: Skovly, Stokke, Vestfold


Historikk

Første eier: Ivar Biseth, Oslo

Nåværende eier, Petter Olav Kjæraas, kjøpte båten sammen med to studentkamerater våren 1981 for 27.500, men eier den nå alene.

Båten var plastbelagt under vannlinjen, med mye råte under.

36 spant ble kuttet og skjøtet med laminerte eikespant våren 1983, og fire bordganger på hver side ble skiftet. Rusten rigg ble erstattet med syrefast.

Akterstavn og rorhylse ble skiftet våren 1984.

Dekk ble byttet våren 1995, og erstattet med laminert og epoxybelagt vannfast finér.

Neste prosjekt er å fjerne plast og skifte bunnstokk.




Øvrig informasjon og kommentarer

Kommer!

Brottsjø
Eier: Petter Halvorsen
Båttype: 12,5 m2 krysser
Konstruktør: Christian Jensen
Verft: Br. Roland Kristiansand
Byggeår: 1929
Sted: Kristiansand
Deplacement: 1.20 tonn
LOA: 7.61 m
Bredde: 1.70 m
LVL: 5.00 m
Dyptgående: 1.05 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Seilduk og epoxy
Seilareal: 12.5 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: C 99
Motortype:
Mobiltelefon/VHF: +47 91 62 77 99
Motoreffekt:
Sommerhavn: Risør
Vinterhavn: Risør


Historikk

SE VÅR HJEMMESIDE
HTTP://HOME.ONLINE.NO/~SINKADUS/
HILSEN 12,5 KVM KRYSSER AVD RISØR



Øvrig informasjon og kommentarer

Vi har faktisk 23 båter i risør og venter 2 stk til før våren , vi skal ha nm i 2004 og vi skal ha clasisc regatta og match racing under trebåtfestivalen i risør i 2003
Har du interesse av ting og tang rundt vår entusiasme for båtene mailer du til meg.
Med hilsen klassekaptein for 12,5 kvm i Risør Petter Halvorsen

Bris (ex. Iris, Bris 9)
Eier: Torkel Bryne
Båttype: 30 kvm spissgatter
Konstruktør: Erling Kristoffersen
Verft: Anker & Jensens Eftf
Byggeår: 1945
Sted: Asker
Deplacement: 3.3 tonn
LOA: 9.50 m
Bredde: 2.30 m
LVL: - m
Dyptgående: 1.80 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Oregon Pine
Seilareal: 30 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: U 19
Motortype: Vire 2 takts bensin
Mobiltelefon/VHF: +47 481 30 630
Motoreffekt: 12 hk
Sommerhavn: Oslo
Vinterhavn: Oslo


Historikk

Bris (T7) ble bygget i 1945 hos Anker & Jensen eftf, og ble klassens ener. I 1945 og 46 vant hun alle regattaene hvor hun deltok under navnet Bris 9.

Bris vant for øvrig Missekåringen 1995 til Klassisk Treseilerklubb for den fineste båten dette året.

Videre anbefales en artikkel fra Seilsport i 1978 (artikkelserien het "Det var en gang...", og tok for seg store deler av norsk lysbåtproduksjon) som omhandler 3O kvm spissgattere. T-7 blir her omtalt spesielt, og det oppfordres til at dette leses da det gir en god beskrivelse av båten og dennes bakgrunn.



Øvrig informasjon og kommentarer

T-båtene var og er meget gode sjøbåter, og de tåler mer juling en de fleste moderne båter på samme størrelse. Samtidig er de svært raske og lettseilte, og kan seiles av en person hvis ønskelig.



Som turbåt er Bris godt egnet for 3 til 4 personer. Det er brukbar plass til 4 personer i cockpiten samt at rormannen har en egen styreluke. I salongen er det en sofa/køye på hver side. Det er et eget skap for alt kjøkkentøy, et skap med tre store skuffer og et skap til å henge fra seg klær etc. Under sofaene er det stueplass for mat og flasker. Det er plass for sengetøy bak ryggstøttene til sofaene.



I forpiggen er det en dobbeltkøye med god plass til to voksne. Her er det også to skap og en gammel isboks. Toalettet er montert under dobbeltkøye i forpiggen.



"Bris" vurderes solgt pga flytting.

Båten er velholdt og i god stand, og med fine seil, derav genoa (Brodersen) og genaker m/strømpe.

Pris: 175 000, - NOK
BRAGD ex BALANDRO ex BRAGD 4
Eier: Asbjørn Østerholt
Båttype: 30m2 spissgatter
Konstruktør: Erling Kristofersen
Verft: Othar G. Larsen
Byggeår: 1949
Sted: Drøbak
Deplacement: 4.5 tonn
LOA: 9.5 m
Bredde: 2.25 m
LVL: 7.3 m
Dyptgående: 1.71 m
Matrial i skrog: Oregon pine på alm
Dekk: Oregonpine og mahogny trukket med duk
Seilareal: 34 m2
Riggtype: Brøkdel
Seilnummer: T 17
Motortype: Yanmar
Mobiltelefon/VHF: -
Motoreffekt: 8 hk
Sommerhavn: Risør
Vinterhavn: Lindstøl , Risør


Historikk

Bygget for Knut Lillegraven , K.N.S. ,Oslo i 1949 som den siste av T-båtene .Det var forøvrig Lillegravens andre T-båt .Båten er meget velbygget med hele lengder i 1/4-skåren Oregon pine med mahogny dollbord og karmer .All innredning i heltre mahogny , teak og oregonpine .Skrog dekk og overbygg er originalt mens en del av innredningen er tilbakeført så langt det har latt seg gjøre . T17 ble solgt til Tom Krog ca.1960 og ble mye seilt i regatta på 60 og 70 tallet .Deltatt med heder i Scaw-race og i Færder'n .Båten ble solgt til Øyvind Svenneby , Mysen i 1977 og undertegnede kjøpte den i november 1983 og seilte den i snø og vintervær hjem til Risør umiddelbart .I løpet av årene som har gått har det vært tatt igjen mye forsømt vedlikeholdsarbeid. En del vandalisme under dekk har vært retta opp.Et tungt dråg av en Volvo har blitt kasta ut og Bragd har vært frskånt for motor i 15 år inntil jeg etter mildt press innstallerte en Yamaha i 99.

Bragd har gjort det skarpt på regattabanen og har b.l.a. 3 strake overallseire i Risør Classic regatta .



Ørig informasjon og kommentarer
Ecume
Eier: Odd Syse
Båttype: 52 m2 krysser
Konstruktør: Johan Anker
Verft: Ole K. Haabestad
Byggeår: 1916
Sted: Fevik
Deplacement: ca 4.5 tonn
LOA: 11 m
Bredde: 2.35 m
LVL: ? m
Dyptgående: 1.5 m
Matrial i skrog: Mahogny på laminerte eikespant
Dekk: Teak
Seilareal: 52 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N 27
Motortype: Lister Petter Diesel
Mobiltelefon/VHF: 952 42 342
Motoreffekt: 20 hk
Sommerhavn: Oslo
Vinterhavn: Oslo


Historikk

Ecume er tegnet av Johan Anker og bygget i Fevik av Ole K. Haabestad i 1916.

Båten er totalrestaurert ved Nordnes Båtbyggeri i 1997. Med totalrestaurering mesnes at alt er gjort. Det som er igjen av den opprinnelige båten er kjølen, et spant i akterstevnen, en del originale beslag. Resten er bygget opp med den gamle båten som mal. Innredning er etter originale tegninger og består av 2 stikkøyer under cockpitbenkene, samt en liten salong med benker som blir til 2 køyer når man slår ned ryggene.

Lang artikkel om restaureringen finnes i Klassiske Linjer nr. 10-1999.





Øvrig informasjon og kommentarer

Generell informasjon om klassen; se matrikkel "Pus".

Eileen II
Eier: Eileen Sail Charter as - www.eileen2.no
Båttype: Gaff ketch
Konstruktør: Alfred Mylne
Verft: Alexander Stephens & Sons
Byggeår: 1934
Sted: Glasgow
Deplacement: ca 180 tonn
LOA: 28 m
Bredde: 5.4 m
LVL: 18.5 m
Dyptgående: 3.45 m
Matrial i skrog: Teak
Dekk: Teak
Seilareal: ca 280 m2
Riggtype: Gaff ketch
Seilnummer: 39
Motortype: CAT 3306T
Mobiltelefon/VHF: LGWI
Motoreffekt: 285 hk
Sommerhavn: Oslo
Vinterhavn: Holmen Yachtverft

Historikk

'Eileen II' is one of the most beautiful yachts in the world. There are only two or three classic yachts of her size in Northern Europe and she is unique in Norwegian waters.

She was launched in 1934 as 'Albyn,' towards the end of the Golden Age of the classic yachts. Scotland and the Clyde had been international leaders in the design and building of these graceful craft and there is no finer pedigree than that of Alfred Mylne, pupil of the illustrious G. L. Watson, and the shipyard of Stephens of Linthouse on the Clyde. Officially described as an auxiliary engined gaff-rigged ketch, she is 92 foot long overall and 82 foot on deck and was originally fitted with an eight litre Gleniffer paraffin engine.
She was built for the Glasgow tobacco magnate Robert French, a leading yachtsman of his day. The Lloyds register of 1936 shows him not only as a member of the Royal Clyde Yacht Club but also as Commodore of both the Royal Cruising Club and the Royal Corinthian Yacht Club of Cowes. He raced both successfully on the Clyde, and at the Cowes and she was on the Solent when the war broke out in 1939, sailing for Dunkirk for the evacuation in 1940.

In 1947 she was purchased by the wife of the Italian Publisher Mr. Feltrinelli and renamed 'Gialese' (her christian name) and retained Southampton as Port of Registry, although she was sailed to the Mediterranean and her home port became Porto Santo Stefano in Italy.

The Feltrinelli family kept 'Gialesa' until the death of Mrs. Feltrinelli in 1983 when she was subsequently put up for sale at Sotheby's in London.

An industrialist with interests in a well known Italian shipyard purchased her, and the yacht underwent a major refit over a period of eighteen months. She was launched once again in the summer of 1986, perfectly restored to the original condition, and now named 'Galashiel' with Montrose (Scotland) as her Port of Registry. The name was chosen as homage to the Scottish region where she had been built in 1934.

At the Classic Yacht rally Imperia (Italy) in 1987 'Galashiel' received the award for the best interpreter of tradition thanks to her largely original interior and deck details.

In the summer of 1993 Erling Storm from Norway bought her and sailed here to Oslo .At the Risör Wooden Boat festival on the 7th of August that same year, Arja Sayjonmaa gave the boat the name Eileen II. Interior Designers, Carpenters & many more has spent considerable time and effort under several years to finaly get this lady to what she is today. 2000 hours of maintenance work is performed on Eileen II every year.


Øvrig informasjon og kommentarer

EIleen II is now available for exclusive yacht charter in Norway. Her interior has been transformed into delightful living quarters for up to ten people in 6 comfortable cabins. There is a large saloon and dining area, which also boast one of the few existing legal fireplaces in the world. The deck area is vast and as well as boasting a huge coach roof as a sundeck which is ideal for unwinding, there is plenty of space to move around. - www.eileen2.no
Fenris
Eier: Anne & Lars Magnus Hesselberg
Båttype: 8mR
Konstruktør: Johan Anker
Verft: Anker & Jensen
Byggeår: 1932
Sted: Vollen, Asker
Deplacement: 10.00 tonn
LOA: 14.44 m
Bredde: 2.52 m
LVL: 9.43 m
Dyptgående: 2.00 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Mahogny - Seilduk
Seilareal: 98.95 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N 28
Motortype: Volvo Penta
Mobiltelefon/VHF: +47 901 98 5 98
Motoreffekt: 30 hk
Sommerhavn: Larvik
Vinterhavn: Larvik


Historikk


Øvrig informasjon og kommentarer

"Restaureringsprisen 1999" - Risør trebåtfestival
"Overall Winner" - Europe Week 2000 ECYU

Garm
Eier: Håkan Arvidsson
Båttype: Krysser
Konstruktør: Knud Reimers
Verft: Gräddö Varv
Byggeår: 1964
Sted: Sverige
Deplacement: 12.5 tonn
LOA: 12.9 m
Bredde: 3.60 m
LVL: 11.8 m
Dyptgående: 1.55 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 81 m2
Riggtype: Yawl
Seilnummer: KR 682
Motortype: Yanmar
Mobiltelefon/VHF: +47 97 55 17 62
Motoreffekt: 70 hk
Sommerhavn: Bangarvågen, Hundvåg
Vinterhavn: Bangarvågen, Hundvåg


Historikk

1964-1974 "GARM" Familjen Svalander
1974-1996 "Summerwind" Göran Horwitz
1996-2001 "Summerwind" Frank Molinder
2001- "Garm" Håkan Arvidsson

Øvrig informasjon og kommentarer

Båten kjøptes i Stockholm hvor den har stått på land i 4 år. Den skal under de kommande åren restaureres tilbake til god stand. For detaljer se: www.dromresan.com/garm.

Gavotte
Eier: Peter Ennals
Båttype: 10 m
Konstruktør: Anker
Verft: Anker & Jensen
Byggeår: 1917
Sted: Vollen
Deplacement: ca 12 tonn
LOA: 15.36 m
Bredde: 3.10 m
LVL: - m
Dyptgående: 2.10 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Oregon Pine
Seilareal: 80 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: F 29
Motortype: Yanmar
Mobiltelefon/VHF: 93 20 05 47
Motoreffekt: -
Sommerhavn: KNS, Dronningen
Vinterhavn: ikke bestemt for 2003-04


Historikk

Vi er ganske sikkert at båten er den opprinnelige BA BA fra 1917, registrert i KNS årbøker som 9.5 meter. Senere eiet av David Andersen jeweller familien (ERNA HELENA, bilde se Klass. Linjer nr. 10 "plugging the holes" art.) og etterpå GAVOTTE, eiet av Rolfsen, baker, familien. Forsvinner fra KNS årsbok ca. 1929, og så havner i VIBORG i FINLAND, eiet av lege der hele 1930 tallet. Brukt av tyske luftwaffe som rekreasjonsbåt under krigen. Rykter om at Bjarne Aas konstruerte hytten til båten. Salong møblementet laget i Berlin i 1941 (tatt ut senere). MYSTERIUM GAVOTTE - det meste av historien skrevet i Klass. Linjer nr. 2 og 3.


Øvrig informasjon og kommentarer
Glæden
Eier: Aslaug Mariolijn van Nes

Båttype: 30 kvadratmeter krysser
Konstruktør: Arthur Holt
Verft: Grimsøykilens båtbyggeri, Iversen
Byggeår: 1947
Sted: Sarpsborg, Grimsøykilen
Deplacement: 3.5 tonn
LOA: 09.54 m
Bredde: 2.10 m
LVL: 6.42 m
Dyptgående: 1.60 m
Matrial i skrog: Oregon pine
Dekk: furu med seilduk
Seilareal: 40.0 m2
Riggtype: bermuda
Seilnummer: U 23
Motortype:
Motoreffekt: xx hk
Mobiltelefon/VHF: 958 75 481
Sommerhavn: Hovedøya, Revierhavnens båtforening
Vinterhavn: Hovedøya, Revierhavnens båtforening
www:


Historikk:
U 23 Glæden ble eiet av skipsreder Natvik fra Snarøya frem til 1970. I den tiden ble hun stelt av en båtsmann og sto innendørs hver vinter. Siden 1970 skiftet hun ofte eiere. To ganger har hun sunket på 70-tallet.

1947 til 1979 Skipsreder Natvik
1970 til 1975 Skolepsykolog Jack Halvorsen
1975 til 1977 Jon Selvik
1977 til ? Sjolvord Moen (Bislett høgskolesenter-lærerutdanningen) & Johan Petter Grønnbukt
? til 1987 Sjolvord Moen og "en islender"
1987 til 1992 Torleif Bakken (Oppegård)
1992 til 1995 Gunn Fiksdal og Espen I. Riiser
1995 til i dag Aslaug Mariolijn van Nes

Glæden har hatt flere innenbordsmotorer, pulpit og rekker, det har vært brann i den. Da Gunn Fiksdal og Espen I. Riiser kjøpte båten var den dekket med plywoodplater med falsk midtfisk. De la nytt dekk på orginalt vis med seilduk og mahogney midtfisk og dolbord.

Eier kjøpte Glæden i 1995. Siden da er forstevnen forsterket, en del bunnstokker byttet og 22 nye ribber lagt inn. 4 syrefaste spanter er lagt inn for bedre å kunne ta belastningen fra riggen. Røstjernene er utbedret. Nesten samtlige bunnstokker er byttet. Ny kjølplank, akterstevn og hekktre samt en del nye bord under vannlinjen. Kjølboltene er byttet og jernkjølen sandblåst og behandlet. I 2010 fikk Glæden ny storseilbom og en liten endring i seilføringen fra 30 til ca 40 kvadratmeter. I løpet av perioden har båten også fått ny innredning.

I følge artikkel i Seilsport "Det var en gang..." er Glæden nest siste båt som ble bygget. Siste var U24 "Kaspar" fra 1950. U25 er eldre men ble registret sist. U1 og U2 er "Stordraker" konstuert og bygget av Anker & Jensen.


Øvrig informasjon og kommentarer:
Se artikkel i Klassiske linjer nr 14. 2006.

Gøi II
Eier: Eric Amundsen
Båttype: 22 kvm Nordisk
Konstruktør: Christian Jensen
Verft: Soon Slip og Baatbyggeri
Byggeår: 1932
Sted: Son
Deplacement: 2 tonn
LOA: 9.5 m
Bredde: 2.05 m
LVL: 6.75 m
Dyptgående: 1.5 m
Matrial i skrog: Honduras mahogny
Dekk: Oregon pine staver
Seilareal: 22 m2
Riggtype: Brøkdel m/strut
Seilnummer: 22 N36
Motortype: Mariner påhengs (brukes meget sjeldent)
Mobiltelefon/VHF: +47 91 71 57 57
Motoreffekt: 4 hk
Sommerhavn: Nesøya
Vinterhavn: Blommeholm / Nesøya


Historikk


Øvrig informasjon og kommentarer
Heira
Eier: Arild Braa Norli
Båttype: Viking
Konstruktør: Bjarne Aas
Verft: Bjarne Aas
Byggeår: 1948
Sted: Fredrikstad
Deplacement: 2.78 tonn
LOA: 9.5 m
Bredde: 2.01 m
LVL: 6.23 m
Dyptgående: 1.45 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: -
Seilareal: 28.4 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N 55
Motortype: Mercury
Mobiltelefon/VHF: +47
Motoreffekt: 4.5 hk
Sommerhavn: Sandefjord
Vinterhavn: Sandefjord

Historikk

Båten er én av to bygget av Bjarne Aas, og den eneste gjenværende i Norge. Klassen fikk aldri stor utbredelse - kun få båter ble bygget på lisens i andre nordiske land. Hvor mange som fortsatt eksisterer er ukjent.


Øvrig informasjon og kommentarer
Helene
Eier: Leif Henrik Bryn Petersen
Båttype: Havskryssare 30,72 kvm
Konstruktør: Olle Enderlein
Verft: Skålens båtbyggeri AB
Byggeår: 1963
Sted: Såffle Sverige
Deplacement: 2.5 tonn
LOA: 8.691 m
Bredde: 2.42 m
LVL: - m
Dyptgående: 1.4 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: - m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: Nor
Motortype: Volvo Penta MD1
Mobiltelefon/VHF: +47 40 20 91 24
Motoreffekt: 7 hk
Sommerhavn: Dronningen
Vinterhavn: Dronningen


Historikk


Øvrig informasjon og kommentarer
Irina
Eier: Jan Erik Langangen
Båttype: 13m
Konstruktør: Bernt Anker
Verft: Løvenskiolds båtbyggeri
Byggeår: 2001
Sted: Bogstad
Deplacement: 13 tonn
LOA: 20.44 m
Bredde: 3.13 m
LVL: 16.57 m
Dyptgående: 2.44 m
Matrial i skrog: Epoxy
Dekk: Epoxy
Seilareal: Foreløpig uten seil
Riggtype: Karbon-mast
Seilnummer: N-53482
Motortype: Yanmar TurboDiesel
Mobiltelefon/VHF: +47 91 63 39 65
Motoreffekt: 125 hk
Sommerhavn: I opplag
Vinterhavn: I opplag



Historikk

Nybygd replica av en klassisk 13m levert fra Norge til Kreta tidlig 1900-tallet.


Øvrig informasjon og kommentarer

Øvrig informasjon kommer.
Isolde
Eier: Terje Christensen
Båttype: 8m CR
Konstruktør: Tore Holm
Verft: Gamleby
Byggeår: 1952
Sted: Stockholm
Deplacement: 7 tonn
LOA: 12.65 m
Bredde: 2.65 m
LVL: 8.65 m
Dyptgående: 1.85 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Oregon Pine
Seilareal: 68 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N 8
Motortype: VP 2003
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 28 hk
Sommerhavn: Paddehavet/Skarpsno
Vinterhavn: Blommenholm

Jancy of Kames
Eier: Martin Smith
Båttype: Krysser
Konstruktør: Alfred Mylne the Second
Verft: Mc Gruer
Byggeår: 1956
Sted: Greenoch, Scotland
Deplacement: 7 tonn
LOA: 10.36
Bredde: 2.63 m
LVL: 7.32 m
Dyptgående: 1.75 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 44 m2
Riggtype: 7/8-rigg
Seilnummer: N-7825
Motortype: Bukh
Mobiltelefon/VHF: 92 44 07 48
Motoreffekt: 24 hk
Sommerhavn: Sætre i Hurum
Vinterhavn: Storsand i Hurum
Kamomé
Eier: Thomas Koefoed
Båttype: Little Harbor 40
Konstruktør: Ted Hood
Verft: Bussan, International Marine
Byggeår: 1964
Sted: Japan
Deplacement: 10.5 tonn
LOA: 12.00 m
Bredde: 3.40 m
LVL: 8.80 m
Dyptgående: 3.14 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Glassfiberarmert kryssfiner
Seilareal: 85 m2
Riggtype: sloop, masthead
Seilnummer: xx
Motortype: Pathfinder
Mobiltelefon/VHF: 90 62 72 72
Motoreffekt: 50 hk
Sommerhavn: Asker seilforening, Blakstad
Vinterhavn: Oslo Trebåtbyggeri, Bjerkås


Historikk

Kamomé har delvis ukjent historie.
Den er tegnet av Ted Hood og bygget på et Japansk verft i 1964.
Den er kjent som en god regattabåt i hardt vær på kryss på østkysten av Amerika.
Den ble kjøpt av Geir Stormbringer i 1996 og seilt over til Norge.
Kamomé trenger helrenovering, som den er i ferd med å få.

Selve båttypen er spesiell. Den har senkekjøl stor bæring i skroget og bærer bud om nye linjer. Skroget er bygget med to lag mahogny og det er brukt laminater i dekk og hytte.





Øvrig informasjon og kommentarer

Karita
Eier: Stein Harald Øigård
Båttype: Hankøkrysser
Konstruktør: Jan H. Linge
Verft: Grimsøykilen
Byggeår: 1957
Sted: Fredrikstad
Deplacement: 5.7 tonn
LOA: 11.00 m
Bredde: 2.90 m
LVL: 7.92 m
Dyptgående: 1.62 m
Matrial i skrog: Oregonpine
Dekk: Teak
Seilareal: 44 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: KR N15
Motortype: Volvo Penta MD2B, ferskv. kjølt.
Mobiltelefon/VHF: 90563195 / LA3117
Motoreffekt: 25 hk
Sommerhavn: 4816 Kolbjørnsvik
Vinterhavn: 4816 Kolbjørnsvik


Historikk

Karita hadde originalt seilnr H68, og ble bygget til Jan Erik Petersen i Bergen. Der har hun deltatt i en rekke regattaer, og var i Bergen til ca 1979, da hun ble solgt til Truls Lone. Fra Bergen gikk turen til Bodø der hun etterhvert ble et kjent syn på havna, og har seilt langs hele den nordnorska kyststripa.

Lone seilte henne så til Svelvik, og der satt jeg. Karita har siden 1994 hatt hjemmehavn i Kolbjørnsvik i Arendal



Øvrig informasjon og kommentarer

Langeline
Eier: Tore L. Grønvold
Båttype: IOD (International One Design)
Konstruktør: Bjarne Aas
Verft: Bjarne Aas
Byggeår: 1947
Sted: Fredrikstad
Deplacement: 3.2 tonn
LOA: 10.17 m
Bredde: 2.05 m
LVL: 6.57 m
Dyptgående: 1.57 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Teak på Plywood
Seilareal: 42 m2 + spinnaker
Riggtype: Bermuda (Oregon Pine)
Seilnummer: N 39
Motortype: Padleåre
Mobiltelefon/VHF: +47 416 417 93
Motoreffekt: Ukjent
Sommerhavn: Holterkilen
Vinterhavn: Slemmestad



Historikk

Båten har hatt 9 registrerte eiere før den ble overtatt av dagens eier i 1975. Da vi kjøpte båten var den i bra stand takket være at den til da var brukt mest til turseilas, med unntak av noen år i Torleif S. Corneliussens eie på 50 tallet. Corneliussen er kjent fra bla Drakeklassen med sine mange "Spadilje" båter. Alle disse var sortmalte. I dag er eneste spor fra dette en kullsort padleåre som enda brukes ombord. Torleif gikk i seilkretser under kallenavnet "Bade-engelen".

Båten er de siste 25 år blitt vedlikeholdt og restaurert/reparert av eier. Arbeidene de siste 10 år innkluderer bla ny akterstevn, 6 nye bordganger, diverse spanteforsterkninger, ny kahytt og et helt nytt kaldbakt teakdekk.


Øvrig informasjon og kommentarer

"Langeline" har vunnet Erik Anker's Minnepokal de siste to år i KTK's Høstregatta.
Båtens trofaste eier er for tiden formann i "IOD-Komiteen for Norge.

Le
Eier: Karl H. Høie
Båttype: 12 M Spissgatter
Konstruktør: Chr. Jensen
Verft: Jørgensen & Vik
Byggeår: 1919
Sted: Grimstad
Deplacement: 24 tonn
LOA: 14.65 m
Bredde: 3.65 m
LVL: 12.05 m
Dyptgående: 2.74 m
Matrial i skrog: Furu på eik
Dekk: Teak
Seilareal: ca 110 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N 63
Motortype: Diesel
Mobiltelefon/VHF: +47 90 79 44 17 \ LM 5816
Motoreffekt: ca 60 hk
Sommerhavn: KNS Dronningen, Oslo
Vinterhavn: På land

Le Cid
Eier: Tingstad
Båttype: 12 mCR
Konstruktør: Cornu
Verft: Jouet at Satrouville
Byggeår: 1956
Sted: Frankrike
Deplacement: 26 tonn
LOA: 18.40 m
Bredde: 3.85 m
LVL: 14 m
Dyptgående: 2.8 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 200 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: N2
Motortype: Volvo Penta
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 85 hk
Sommerhavn: Killingen
Vinterhavn: Killingen


Historikk

Båtens noe mangelfulle historikk fikk vi fra forrige eier, Mr. J. Grout. Han kunne fortelle at båten hadde hatt én eier før ham.

Denne satt på alle originaltegningene, samt kunnskap om båtens tidligere historie. Vi fikk senere vite at første eier allerede var død

og satt dermed kun igjen med hva Mr. Grout kunne fortelle. Le Cid ble bygget 2 år etter at søsterbåten hennes hadde gjort rent bord på regattabanene, og ble solgt ut av Frankrike (antagelig til Australia). Konstruktøren av båten, den kjente franske båtdesigneren Cornú, fant så ut at han måtte bygge en identisk 12-meter. Denne fikk navnet Hallali, og gjorde i følge historien samme suksess som hennes forgjenger.


Øvrig informasjon og kommentarer

Le Cid fremstår nå helrestaurert og blir benyttet som familiebåt, samt til noe chartervirksomhet.
Vi vil gjerne komme i kontakt med personer som kan gi oss mer informasjon om båtens tidlige historie.

Legende
Eier: Einar Husby
Båttype: Corall, 65 kvm havkrysser
Konstruktør: Jac M. Iversen
Verft: Rosättra varv
Byggeår: 1948
Sted: Stockholm, Sverige
Deplacement: 9 tonn
LOA: 12.50 m
Bredde: 3.05 m
LVL: 8.70 m
Dyptgående: 1.90 m
Matrial i skrog: Honduras mahogny
Dekk: Burma teak
Seilareal: 65 m2
Riggtype: 7/8 dels
Seilnummer: KR S-351
Motortype: 4 syl Lombardini diesel
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 38 hk
Sommerhavn: Krabberødstrand , Stathelle
Vinterhavn: Krabberødstrand , Stathelle



Historikk

"Legende" ble konstuert av Jac M Iversen 1946.Tegning nr 742. Hun ble bygd for konstruktørens regning.Båttypen ble kalt Corall og var siktet mot det amerikanske markedet.Det sees tydlig ved at alle skott etc. er hvitmalte.Hvor mange søstre hun fikk, vet jeg ikke.Men i 1949 kom tegn.nr 776, som fikk 15 cm større overheng i baug og akter. Av tegn nr.776 seiler ett eksemplar i USA.

På grunn av dårlig(les elendig) tilbakemelding fra GKSS og KSSS, sliter jeg med å få komplett historikk. Hvor lenge Jac M Iversen eide båten, vet jeg ikke,men kun ifra eierskifte mai 1972 (under navnet "Scaramouche") fra Per Jensnäs m/fler,Gøteborg, til Christer Hedbom, også Gøteborg. I 1986 ble "Legende" solgt til Per Olof Ohlsson i Jönköping. Høsten 2001 kjøpte undertegnede seileren.



Øvrig informasjon og kommentarer

Har noen flere opplysninger eller historier om båten, er jeg veldig interessert.


Lisbeth V
Eier: Lars Sestervik & Johan H Larson
Båttype: 6 mR
Konstruktør: Johan Anker
Verft: Anker & Jensen eftf.
Byggeår: 1932
Sted: Vollen, Asker
Deplacement: 4.2 tonn
LOA: 11.26 m
Bredde: 1.88 m
LVL: 7.29 m
Dyptgående: 1.66 m
Matrial i skrog: Oregon Pine
Dekk: Furu + duk
Seilareal: 43 m2
Riggtype: Bermuda/tre
Seilnummer: 6 N 46
Motortype: Vire
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 12 hk
Sommerhavn: Rågårdsvik, Skaftö(Bohuslän)och Svanesund
Vinterhavn: Svanesund, Orust



Historikk

¨LisbethV¨ byggdes 1932 av Anker&Jensen i Vollen, Norge. Beställare var ett konsortium i Oslo. Konsortiet fungerade som ett lotteri, man gick samman för att finansiera bygget, vilket sedan lottades ut till en av konsortiemedlemmarna. ¨Lisbeth V¨ beställdes till uttagningsseglingarna inför guldpokalen i Kiel 1932. Johan Anker ritade henne med extra fylligt förskepp för att passa havssjön vid Kiel. Men, svaga vindar vid uttagningsseglingarna på Hankö bidrog till att Johan Anker, som själv var rorsman i ¨Lisbeth V¨, fick se sig slagen av Magnus Konow i ¨Abu¨ (en äldre Ankerbåt). ¨Abu¨ blev uttagen och fick representera Norge vid Guldpokal-seglingarna. Detta år tog ¨Abu¨ hem både Guldpokalen och Entonnarpokalen till Norge. Johan Anker, som ritat flest sexor i Norden, kunde trots allt befästa sin ställning som ledande konstruktör av R-yachter.

Einar Vitt, en av konsortiemedlemmarna, vann ¨LisbethV¨ i utlottningen efter uttagningsseglingarna. Han kappseglade henne flitigt och ofta med framgång. Hon tävlade för Norge i Kiel-veckan -34, där hon blev 3:a. Om seglingarna och hur hon fraktades dit på lastbåt kan man läsa i ¨Seilas¨, KNS medlemstidning. Einar Vitt behöll henne till 1935.

För att bättre passa kombinationen cruising och racing byggde man i slutet av 30-talet om däckslayouten. Hon "däckades över " och fick en liten rorsmansbrunn i direkt anslutning med en större sittbrunn samt försågs med skylight och förpikslucka. En däckslayout som var vanlig på Ankers större båtar.
Lisbeth V har haft många olika namn och många olika ägare. Bla seglade en släkting till Johan Anker henne på 50-talet under namnet ¨See-breese¨. Andra namn som finns noterade på registerkortet hos KNS är ¨Nataseha¨, ¨Tosca¨, ¨Vanevil¨, ¨Suegra¨ och nu senast ¨Seilina¨.
I slutet på 80-talet och början av 90- talet stod hon på slip i tre år. Där köptes hon 1991 av Christian Gude, som gjorde en genomgripande översyn. Han lade bl.a. om däcket med samma utförande som hon fick på 30-talets slut. Hon kom nu återigen ut på kappseglingsbanorna i Oslo-fjorden och träbåtsfestivalerna vid Risör. Nästa ägare blev Jan Haugerud, som bl.a. installerade en 12hk Vire. Den har snedställd axel för att slippa hål i rodret och kan tas ur vid kappsegling. Sedan hösten 2000 drivs hon återigen av ett konsortium och har därför återtagit sitt ursprungliga namn ¨Lisbeth V¨. Konsortiet består av "redare" Johan H Larson och "skeppare" Lars Sestervik. Vår avsikt var från början att skaffa en 8mR, men på grund av en mycket begränsad marknad, började vi intressera oss för sexor. När vi så upptäckte ¨Lisbeth V¨, kunde vi inte motstå hennes vackra linjer och hennes potential. Vi kommer sommaren 2001 att segla in oss i båten, för att sedan till hösten 2001 börja med att ge botten och riggen en ordentlig översyn.




Øvrig informasjon og kommentarer


Lydia
Eier: Kirsten & Bengt Danielsen
Båttype: 8 - meter tur
Konstruktør: Johan Anker
Verft: Anker & Jensen
Byggeår: 1935
Sted: Vollen, Asker
Deplacement: 11.7 tonn
LOA: 13.66 m
Bredde: 2.75 m
LVL: 9.52 m
Dyptgående: 1.90 m
Matrial i skrog: Oregon/teak på eik og stål
Dekk: Teak
Seilareal: 70 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: H - 51 Motortype:
Volvo Penta 2003 T
Mobiltelefon/VHF: +47 90 59 72 15
Motoreffekt: 45 hk
Sommerhavn: Blommenholm
Vinterhavn: Isegran, Fredrikstad



Magna
Eier: Eli & Ulf T. Ulriksen
Båttype: Krysser
Konstruktør: Åke Améen
Verft: Hjalmar Johansson
Byggeår: 1951
Sted: Långedrag, Göteborg, Sverige
Deplacement: 6.5 tonn
LOA: 11.40 m
Bredde: 2.5 m
LVL: 8.75 m
Dyptgående: 1.80 m
Matrial i skrog: Hondurasmahogny
Dekk: Burma Teak/Mahogny
Seilareal: 60 m2
Riggtype: Bermuda Kutter
Seilnummer: KR N-33
Motortype: Nanni-Kubota Marinediesel
Mobiltelefon/VHF: +47 92 62 60 27
Motoreffekt: 21 hk
Sommerhavn: Rødnes, Tjøme
Vinterhavn: Tønsberg


Historikk

"Magna" het opprinnelig "Ella" og er en one-off "gentleman's yacht" bygget i 1951 på bestilling av den Londonbaserte shippingingeniøren S. Bengtsson. Han hadde meget bestemte meninger om båtens design m.m. og korresponderte med konstruktør og verft i flere år før båten ble ferdig. Resultatet ble imidlertid så vellykket at det senere ble bygget ytterligere ett eksemplar. Den originale jernkjølen på 4,5 tonn ble erstattet med blykjøl i 1954, og i den anledning ble det lagt på 40cm. dødtre for å opprettholde den originale kjølstørrelsen!

Bengtsson eide "Ella" i nesten 20 år, og da han avhendet henne, donerte han henne like godt til Göteborgs Sjøspeidergruppe, fordi hans faste kuttergast B.Roswall var aktiv sjøspeider. Hos sjøspeiderne ble hun til ca. 1980.

"Ella" hadde ytterligere 2 svenske eiere, og kom til Stockholm rundt 1990, da hun ble kjøpt av båtbygger Johan Kragstermann. Hun var fortsatt i god stand, men trengte forsterkninger her og der, og dessuten en skikkelig ansiktsløftning.

Kragstermann skiftet kjølbolter, bunnklosser og la inn laminerte spant som forsterkninger. I tillegg epoxybehandlet han dekk og undervannsskrog, slik at dekk og skrog ble helt tett. 10 år efter er dette fortsatt tilfelle!

Kragstermann byttet dessuten ut den gamle Albin bensinmotoren med en ny Göta 3-sylindret 2 takter på 15 hk.

Kragstermann etablerte seg som båtbygger i Syd-Afrika i 1998, og hadde håpet han kunne seile "Ella" hjemme i feriene. Imidlertid ble det ikke anledning til dette, og efter 3 år i innendørs opplag på Jungfrusunds Varv, ble hun avertert til salgs på Svenska Båtbörsens Internettsider. Her ble hun oppdaget av Ulf T. Ulriksen som nylig hadde solgt sin IOD N-33 og som var nettopp ferdig med å restaurere en Færdersnekke fra 1937. Et weekendbesøk i Stockholm i April 1999 resulterte i at Ulf og hans kone Eli kjøpte "Ella". Hun ble transportert på semi-trailer fra Stockholm til Tønsberg og umiddelbart sjøsatt, efter å ha blitt omdøpt "Magna".



Øvrig informasjon og kommentarer

"Magna" er en meget velseilende båt. Hun er stabil og tørr selv i hard vind og funksjonerer perfekt som turbåt for opptil 5 personer. Hun har selvslående fokk (originalt fra 1951) og kan således lett seiles av kun 1 person.

Efter en meget vellykket båtsesong 1999 som varte helt til slutten av Oktober, ble vinterhalvåret brukt til å fullføre noe av forsterkningsarbeidet som Kragstermann ikke hadde rukket. I tillegg ble dekksluke og nedgangskappe senket noe, samtidig som ny bølgebryter ble montert på hyttetaket. Ny sprayhood ble også laget.

Båtsesongen 2000 var like vellykket, til tross for dårlig vær, og nå står "Magna" på nyinnkjøpt båttralle innendørs på Kaldnes Maskinservice, der det i løpet av vinteren skal byttes motor. Den lille Götamotoren er i minste laget, spesielt under sleping av Færdersnekke, og den skal derfor erstattes av en 21hk. Nanni-Kubota. Andre ting som skal gjøres i vinter er montering av fast oppvaskskap m.m. Videre skal dårlige deler av cockpitdørken utskiftes, og aktercockpiten skal muligens gjøres selvlensende.