12.04.2010

Glæden
Eier: Aslaug Mariolijn van Nes

Båttype: 30 kvadratmeter krysser
Konstruktør: Arthur Holt
Verft: Grimsøykilens båtbyggeri, Iversen
Byggeår: 1947
Sted: Sarpsborg, Grimsøykilen
Deplacement: 3.5 tonn
LOA: 09.54 m
Bredde: 2.10 m
LVL: 6.42 m
Dyptgående: 1.60 m
Matrial i skrog: Oregon pine
Dekk: furu med seilduk
Seilareal: 40.0 m2
Riggtype: bermuda
Seilnummer: U 23
Motortype:
Motoreffekt: xx hk
Mobiltelefon/VHF: 958 75 481
Sommerhavn: Hovedøya, Revierhavnens båtforening
Vinterhavn: Hovedøya, Revierhavnens båtforening
www:


Historikk:
U 23 Glæden ble eiet av skipsreder Natvik fra Snarøya frem til 1970. I den tiden ble hun stelt av en båtsmann og sto innendørs hver vinter. Siden 1970 skiftet hun ofte eiere. To ganger har hun sunket på 70-tallet.

1947 til 1979 Skipsreder Natvik
1970 til 1975 Skolepsykolog Jack Halvorsen
1975 til 1977 Jon Selvik
1977 til ? Sjolvord Moen (Bislett høgskolesenter-lærerutdanningen) & Johan Petter Grønnbukt
? til 1987 Sjolvord Moen og "en islender"
1987 til 1992 Torleif Bakken (Oppegård)
1992 til 1995 Gunn Fiksdal og Espen I. Riiser
1995 til i dag Aslaug Mariolijn van Nes

Glæden har hatt flere innenbordsmotorer, pulpit og rekker, det har vært brann i den. Da Gunn Fiksdal og Espen I. Riiser kjøpte båten var den dekket med plywoodplater med falsk midtfisk. De la nytt dekk på orginalt vis med seilduk og mahogney midtfisk og dolbord.

Eier kjøpte Glæden i 1995. Siden da er forstevnen forsterket, en del bunnstokker byttet og 22 nye ribber lagt inn. 4 syrefaste spanter er lagt inn for bedre å kunne ta belastningen fra riggen. Røstjernene er utbedret. Nesten samtlige bunnstokker er byttet. Ny kjølplank, akterstevn og hekktre samt en del nye bord under vannlinjen. Kjølboltene er byttet og jernkjølen sandblåst og behandlet. I 2010 fikk Glæden ny storseilbom og en liten endring i seilføringen fra 30 til ca 40 kvadratmeter. I løpet av perioden har båten også fått ny innredning.

I følge artikkel i Seilsport "Det var en gang..." er Glæden nest siste båt som ble bygget. Siste var U24 "Kaspar" fra 1950. U25 er eldre men ble registret sist. U1 og U2 er "Stordraker" konstuert og bygget av Anker & Jensen.


Øvrig informasjon og kommentarer:
Se artikkel i Klassiske linjer nr 14. 2006.