12.04.2010


Maretea
Eier: Pål Karsten Fevang
Båttype: S&S Yawl
Konstruktør: Olin Stephens (S&S)
Verft: Neglinge (August & Bengt Plym)
Byggeår: 1959
Sted: Satsjøbaden, Stockholm
Deplacement: 6.6 tonn
LOA: 10.5 m
Bredde: 3.9 m
LVL: 7.6 m
Dyptgående: 1.5 m
Matrial i skrog: Hondurasmahogny
Dekk: Teak
Seilareal: 56 m2
Riggtype: Masthead Yawl
Seilnummer: KR 409
Motortype: Sole Diesel
Mobiltelefon/VHF: 93 25 55 54
Motoreffekt: 25 hk
Sommerhavn: Viksfjord, Larvik
Vinterhavn: Holmen Yachtverft

Historikk

Nedenstående historikk er sakset fra Sail Yacht Society ( www.sys.websajt.nu ), der Maretea har vært mangeårig medlem:

"Havskryssaren Maretea byggdes 1959 på Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Bengt Plym, som drev det berömda varvet efter sin far August Plym, byggde båten åt sig själv och beställde ritningen av Olin Stephens hos Sparkman & Stephens med önskemålet att hon skulle ha alla de karakteristika som utmärkte de stora Sparkman & Stephensbyggen som gjort varvet internationellt berömt under 40- och 50-talen.

Maretea fick således yawlrigg, rattstyrning (ovanligt på så små båtar på 50-talet), teakdäck, en kraftig brädgång med bred överliggare i teak och det för Sparkman & Stephens så karakteristiska, kraftiga språnget med en hög förstäv. Inredning, sittbrunn och överbyggnad är också i teak. Hon är byggd på limmade ekspant och alla röstjärn är i kraftig brons. Maretea är överhuvudtaget ett utmärkt exempel på den båtbyggarkonst som gjorde Neglingevarvet så känt inte bara i Sverige utan över hela världen.

När Bengt Plym gick bort 1969 erbjöds en av varvets skickliga snickare som byggt båten att köpa henne. Han seglade henne i några år innan hon såldes till en okänd köpare i Norrköping. Ytterligare några år senare övertogs Maretea av Sten Österman i Stockholm.

Vintern 1980/81 fann förra ägare en tidningsannons om en 35 fots S&S yawl till salu och den dröm som närts i många år, nämligen att få äga och segla just en S&S yawl gick i uppfyllelse.

Maretea har alltid skötts väl av sina ägare och har aldrig krävt annan uppmärksamhet än normalt underhåll. Däremot har hon fått en del avsevärda förbättringar. Den ursprungliga bensinmotorn på 10 hkr byttes i början av 70-talet till en Volvo Penta. Riggen, som liksom alla havskryssare från 50-talet, var kraftigt underdimensionerad har höjts. Stormasten har samtidigt fått dubbla vantspridare i stället för de ursprungliga enkla spridarna.

Detta har gjort Maretea avsevärt mycket trevligare att segla i de lätta vindar som oftast råder under seglingssäsongen. Hon kan däremot inte som tidigare segla med fullt ställ i 14-15 m/s utan får numera revas redan vid 10 m/s. Ett Harken rullsystem till genuan har också gjort det lätt att minska segelytan.

Maretea har de sista åren hetat Matilda II men har med sin nye ägare återfått sitt originalnamn."



Øvrig informasjon og kommentarer

Nåværende eier kjøpte båten i Stockholm i 1997, hvor båten lå ved Jungfrusunds varv i Mælaren hvor motoren ble skiftet til en Sole diesel med fast tre-bladet propell, og instrumenteringen ble oppgradert med radar og kartplotter fra Simrad. Hun ble også epoxibehandlet under vannlinjen. Maretea kom til Norge i 2001, etter tre år i København (Nordbjærgs Bådeværft i Skovshoved). Under danmarksoppholdet ble seilgarderoben utvidet med en kutterfokk, mesan stagseil og gennaker fra Carlsen Sails. Nå vedlikeholdes båten ved Holmen Yachtverft, da eieren bor på Nesbru. I vinter monteres fast bauganker på den opprinnelige Lofran vinsjen, samt at det nedslitte hyttetaket av seilduk skiftes til epoxy & glassfiber. I fribordet er det fortsatt opprinnelig linoljemaling fra 1959 i bunnen - så det neste prosjektet blir nok en renskraping her - men hun holder nok et par sesonger til!