12.04.2010

Moster
Eier: Einar Liatun
Båttype: Sundén-krysser
Konstruktør: Tord Sundén
Verft: Nestor Nilssons Varv
Byggeår: 1964
Sted: Strømstad, Sverige
Deplacement: 3.6 tonn
LOA: 9.15 m
Bredde: 2.7 m
LVL: 6.3 m
Dyptgående: 1.50 m
Matrial i skrog: Mahogny
Dekk: Spikret teakdekk på vannfast finér
Seilareal: Ca. 32 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: KR S596
Motortype: Yanmar SB 8
Mobiltelefon/VHF: +4790692779/+4799005075/LN 9765
Motoreffekt: 8 hk
Sommerhavn: Haakonsvern Båtforening
Vinterhavn: Haakonsvern Båtforening



Historikk

Båten er i følge et svensk båtblad fra midten av 60-tallet, tegnet av Tord Sundén som en komfortabel kystkrysser og havkappsegler (f.eks. Gotland Rundt eller Skaw Race.) Båten ble tegnet i to forskjellige versjoner, en med tradisjonelt dekk og doghouse, og en versjon med valdekk og negativt akterspeil. Båten med valdekk hadde bedre høyde under dekk men man så for seg noe høyere byggekostnader. Vår Moster er i denne sammenheng litt på siden. Hun ser utenfra ut som versjonen med doghouse, men hun er ganske annerledes innredet. Hun ble bestillt og spesialbygd for herr K.E.Lundgren fra Strømstad ved Nestor Nilssons verft i Strømstad. herr Lundgren ville ha toalett og bysse akterut i doghouset... i friluft. Da ville man få bedre ventilasjon og unngå problemer med matos og annen "os". Slik ble det også. Originalt var aktre halvdel av doghouset åpent mot cockpit. Det ble også gjort endringer på riggen. Moster har to forstag, et kutter og et masthead (som ikke kan brukes, da fallet ikke går i topp) og hun har både akterbardun og lensetakler. Storseilskjøtets løygang er ikke bak rorkulten som opprinnelig tenkt, men går på en solid tverrbjelke som deler cockpiten i en styrebrønn og en sittebrønn. Båten var etter sigende i herr Lundgrens eie til ut på 70-tallet. Da ble den kjøpt av et ektepar fra lenger syd på vestkysten som eide båten frem til 1999. Da måtte de selge av helsemessige grunner. I denne perioden ble det gjort et par endringer. Gassdrevet kjøleskap ble installert (finnes ikke ombord lenger). Electrolux gassapparat ble installert (Fungerer meget bra, men plassering av gassbeholder skal endres). Gassdrevet sentralvarmeanlegg med vannradiatorer ble installert (Kostet selger både vipper og bryn under prøvekjøring på land våren 2000, rives ut og byttes med Glembring dieselovn). Den originale Volvo Penta MD1-motoren ble byttet med en Yanmar SB 8 (1978, Går fortsatt som en klokke). I 1999 kom så Moster på norske hender med det for øye å pusses opp for videre salg. Vi var i dialog med selgeren en periode og tok så en tur ....



Øvrig informasjon og kommentarer