12.04.2010


Wim
Eier: Hans Petter Wandem, solgt til Hans Skaar i 2018
Båttype: Spissgatter
Konstruktør: Colin Archer
Verft: Lindstøls Båtbyggeri
Byggeår: 1914
Sted: Risør
Deplacement: ca. 3.9 tonn
LOA: 9.75 m - LOD 8.75 m
Bredde: 2.50 m
LVL: 7.25 m
Dyptgående: 1.6 m
Matrial i skrog: Pitch Pine/Eik
Dekk: Pitch Pine/Eik
Seilareal: ? m2
Riggtype: 3/4
Seilnummer: "K" N 29
Motortype: Sabb
Mobiltelefon/VHF:
Motoreffekt: 6-8 hk
Sommerhavn: Frognerkilen
Vinterhavn: Karenslyst

Historikk

Det er dessverre ikke så mye jeg vet. Lindstøl hadde en brann på slutten av 50 tallet hvor alle tegninger etc. brant opp.

Båten er registrert i KNS årbok 1935/36 da under navnet "SIGRA" og med Wilh. Rassmussen som eier. I KNS årbok 1937/38 er K 29 registrert under nytt navn og ny eier. "PIM" / T.M.Hustad. Så er den videre historie ukjent frem til ca. 1960 da Øivind Iversen kjøper K 29. Da het båten "AMASON". Ø. Iversen Lager ny rigg og registrerer båten på nytt og får nytt seilnr. KR N 103. Hans Hauglund kjøper båten på begynnelsen av 70 tallet og foretar en omfattende restaurering. Bruker flotte materialer. Teak i dekk og hytte, nye eikespant osv. Synd at han bruker jernskruer!

Så er det to eiere av båten før Arne Larsen kjøper Amason i 1993?

Jeg kjøper båten i 1995 og oppdager at jeg egentlig har kjøpt et restaureringsobjekt.

Jeg har skiftet en del bord under vannlinjen, lagt nytt dekk i teak/West-System og laget komplett ny rigg.

Jeg har skiftet navn på båten til WIM og tatt i bruk det opprinnelige seil nr.

Wandem

Øvrig informasjon og kommentarer