12.04.2010


Mosk II
Eier: Christian Gude
Båttype: 10 meter S
Konstruktør: Johan Anker, baat no 233
Verft: Anker & Jensen
Byggeår: 1919
Sted: Vollen, Asker
Deplacement: 13.5 tonn
LOA: 16.80 m
Bredde: 3.02 m
LVL: 9.6 m
Dyptgående: 1.9 m
Matrial i skrog: Oregon pine og Teak
Dekk: Oregon Pine
Seilareal: 102 m2
Riggtype: Bermuda
Seilnummer: 10 N 2
Motortype: Volvo Penta
Mobiltelefon/VHF: +47 90 72 00 00
Motoreffekt: 36 hk
Sommerhavn: Blommenholm, Bærum
Vinterhavn: Blommenholm, Bærum


Historikk:

Båten ble opprinnelig bestilt av Willy Gilbert i Bergen, og er en søsterbåt av "Cyrano" bestilt av Ingar Dobloug i Oslo. "Mosk II" har det lange og flate forskipet som er så karakteristisk for S-båtene som ble bygget under første verdenskrig. Allerede i 1920 ble "Mosk II" bygget om etter den nye R-regelen av 1919. Hun var med Bergens delegasjoen som Dr. Friele, og hans "Skum V" stod i spissen for ned til OL i Ostende. Her tok hun OL-gull for Norge i 10mR klassen.

Vel hjemme i Norge igjen ble hun solgt til Halfdan Hansen som seilte henne i flere av de store regattaene med gode plasseringer i årene etter OL. Men i 1923 ble "Mosk II" og søsterbåten "Cyrano V" solgt til Danmark. Nærmere bestemt så gikk "Cyrano V" til Danskekongen HM Kong Christian X og "Mosk II" til hans gode seilervenn Generalkonsul H. Adolph. De hadde mange fine kappseilaser på Københavnsfjorden før "Mosk II" ble solgt til finansmannen Wallenberg i Sverige, da under navnet "Carma". Senere har hun fartet mellom Norge og Sverige flere ganger. Sist gang gikk hun til Sverige i 1976. Min bror og jeg har nå kjøpt henne til Norge for godt!

S/Y "Mosk II" er en aldrende dame og bærer sterkt preg av manglende vedlikehold de siste ti årene minst! Så det jobbes seks til syv dager i uken på henne for å restaurere, oppgradere og bevare den 80 år gamle damen for fremtiden.

Det kan nevnes: Ny rigg/mast (byttet med Trygve Barlag da "Magnolia" hadde en 10m rigg og "Mosk II" en 12m rigg), byttet all stående og løpende rigg. Restaurert samtlige jernspant i båten takket være Arve Eriksens "Bojar" supre trykkluftsverktøy. Videre restaurering av skroget, utvendig og innvendig, fra vannlinjen og ned, innkjøp av ny motor og tilpassing av denne. pluss restaurering av ror/styring og dennes layout. Samt mye mye mer!



Øvrig informasjon og kommentarer:

På fjorden skal vi! Ser frem til å treffe Dere alle under hvite seil en gang i fremtiden