12.04.2010




Magna
Eier: Eli & Ulf T. Ulriksen
Båttype: Krysser
Konstruktør: Åke Améen
Verft: Hjalmar Johansson
Byggeår: 1951
Sted: Långedrag, Göteborg, Sverige
Deplacement: 6.5 tonn
LOA: 11.40 m
Bredde: 2.5 m
LVL: 8.75 m
Dyptgående: 1.80 m
Matrial i skrog: Hondurasmahogny
Dekk: Burma Teak/Mahogny
Seilareal: 60 m2
Riggtype: Bermuda Kutter
Seilnummer: KR N-33
Motortype: Nanni-Kubota Marinediesel
Mobiltelefon/VHF: +47 92 62 60 27
Motoreffekt: 21 hk
Sommerhavn: Rødnes, Tjøme
Vinterhavn: Tønsberg


Historikk

"Magna" het opprinnelig "Ella" og er en one-off "gentleman's yacht" bygget i 1951 på bestilling av den Londonbaserte shippingingeniøren S. Bengtsson. Han hadde meget bestemte meninger om båtens design m.m. og korresponderte med konstruktør og verft i flere år før båten ble ferdig. Resultatet ble imidlertid så vellykket at det senere ble bygget ytterligere ett eksemplar. Den originale jernkjølen på 4,5 tonn ble erstattet med blykjøl i 1954, og i den anledning ble det lagt på 40cm. dødtre for å opprettholde den originale kjølstørrelsen!

Bengtsson eide "Ella" i nesten 20 år, og da han avhendet henne, donerte han henne like godt til Göteborgs Sjøspeidergruppe, fordi hans faste kuttergast B.Roswall var aktiv sjøspeider. Hos sjøspeiderne ble hun til ca. 1980.

"Ella" hadde ytterligere 2 svenske eiere, og kom til Stockholm rundt 1990, da hun ble kjøpt av båtbygger Johan Kragstermann. Hun var fortsatt i god stand, men trengte forsterkninger her og der, og dessuten en skikkelig ansiktsløftning.

Kragstermann skiftet kjølbolter, bunnklosser og la inn laminerte spant som forsterkninger. I tillegg epoxybehandlet han dekk og undervannsskrog, slik at dekk og skrog ble helt tett. 10 år efter er dette fortsatt tilfelle!

Kragstermann byttet dessuten ut den gamle Albin bensinmotoren med en ny Göta 3-sylindret 2 takter på 15 hk.

Kragstermann etablerte seg som båtbygger i Syd-Afrika i 1998, og hadde håpet han kunne seile "Ella" hjemme i feriene. Imidlertid ble det ikke anledning til dette, og efter 3 år i innendørs opplag på Jungfrusunds Varv, ble hun avertert til salgs på Svenska Båtbörsens Internettsider. Her ble hun oppdaget av Ulf T. Ulriksen som nylig hadde solgt sin IOD N-33 og som var nettopp ferdig med å restaurere en Færdersnekke fra 1937. Et weekendbesøk i Stockholm i April 1999 resulterte i at Ulf og hans kone Eli kjøpte "Ella". Hun ble transportert på semi-trailer fra Stockholm til Tønsberg og umiddelbart sjøsatt, efter å ha blitt omdøpt "Magna".



Øvrig informasjon og kommentarer

"Magna" er en meget velseilende båt. Hun er stabil og tørr selv i hard vind og funksjonerer perfekt som turbåt for opptil 5 personer. Hun har selvslående fokk (originalt fra 1951) og kan således lett seiles av kun 1 person.

Efter en meget vellykket båtsesong 1999 som varte helt til slutten av Oktober, ble vinterhalvåret brukt til å fullføre noe av forsterkningsarbeidet som Kragstermann ikke hadde rukket. I tillegg ble dekksluke og nedgangskappe senket noe, samtidig som ny bølgebryter ble montert på hyttetaket. Ny sprayhood ble også laget.

Båtsesongen 2000 var like vellykket, til tross for dårlig vær, og nå står "Magna" på nyinnkjøpt båttralle innendørs på Kaldnes Maskinservice, der det i løpet av vinteren skal byttes motor. Den lille Götamotoren er i minste laget, spesielt under sleping av Færdersnekke, og den skal derfor erstattes av en 21hk. Nanni-Kubota. Andre ting som skal gjøres i vinter er montering av fast oppvaskskap m.m. Videre skal dårlige deler av cockpitdørken utskiftes, og aktercockpiten skal muligens gjøres selvlensende.